Ai carte, ai parte
A treia etapa de formare
- Details
- Written by Roxana Gavril
În perioada 31.10.-2.11.2014 a avut loc, în localitatea Bicazu Ardelean din județul Neamț, a treia activitate de formare din cadrul proiectului „Ai carte, ai parte” având ca subiect principal educația non-formală.
În decursul celor 3 zile de formare, voluntarii au interacționat, au petrecut momente frumoase împreună, toate acestea într-o manieră non-formală. Au lucrat din nou în echipe și și-au arătat calitățile de lider, au practicat diverse jocuri în special jocuri de team-building, dar au și creat câteva jocuri noi, pe care le-au pus în practică. Pe lângă distracție, voluntarii au învățat multe lucruri noi, cum ar fi să diferențieze cele 3 tipuri de educație: educația formală, educația informală și educația non-formală.
La fel ca și în celelalte etape de formare, printre voluntari s-au aflat și Simona Alui Gheorghe, reprezentantă a C. J. Neamț, și Mihaela Frăsilă, reprezentantă a Primăriei Piatra Neamț, dar și tinerii cu Sindrom Down, dornici să participe la activități alături de ceilalți voluntari.
În prima zi, voluntarii, au învățat să aplice diverse jocuri de nume, jocuri de cunoaștere și care este rolul unui astfel de joc. Pe lângă aceste jocuri, voluntarilor le-au fost prezentate stilurile de învățare (activ, reflexiv, teoretician și pragmatic), dându-și singuri seama de propriul lor stil, dar pentru a fi siguri, ei au făcut și un chestionar cu 80 de întrebări. După terminarea chestionarului, voluntarii au format echipe în fucție de stil, fiind nevoiți să facă la alegere fie o scrisoare pentru un prieten, fie un slogan electoral. În final, aceștia au descoperit că o echipă nu poate funcționa bine doar cu membrii din aceiași categorie. Ziua s-a încheiat prin stabilirea regulilor de ședere pe parcursul perioadei de formare ,a realizări “tabloului” cu contribuţii, temeri, aşteptări și o scurtă evaluare a evenimentelor zilei efectuată de către Roxana.
Ziua a doua, a început cu voie bună și un energizer în aer răcoros al dimineții. După ce s-au energizat, voluntarii au revenit în sala de curs, unde au luat parte la un joc de team-building, numit „labirintul”. Pe podea a fost desenat un labirint imaginar, format din pătrățele. Voluntarii trebuiau să ghicească drumul, iar pentru aceasta, ei încercau pe rând câte un traseu, fiind ghidați de restul echipei. Flavia, singura voluntară care știa drumul, atenționa voluntarul care încerca să descifreze labirintul dacă a greșit traseul, dacă el greșea traseul, altcineva îi lua locul. Astfel, voluntarii au reținut traseul și lucrând în echipă au reușit să memoreze fiecare pas corect și să găsească traseul spre ieșire.
După ce au descifrat labirintul, voluntarii s-au împărți în 3 echipe, fiecare echipă a primit un suport informatic despre câte un tip de educație, fiind nevoiți să sintetizeze caracteristicile principale, iar mai apoi să le prezinte restul colegilor. Astfel, aceștia au evidențiat diferențele stricte dintre cele 3 tipuri de educație și au descoperit că cele 3 tipuri de educație se completează una pe cealaltă. Apoi, voluntarii au identificat aproximativ 10 tipuri de jocuri, cum ar fi: de cunoaștere, de nume, de relaxare, de încredere, de team-building etc. folosite în celelalte etapele de formare. S-au format din nou 4 echipe, fiecare alegându-si 2 tipuri de jocuri și cu ajutorul informațiilor oferite de traineri, au avut drept sarcină să creeze într-un timp limitat câte 2 jocuri originale de echipă. După amiază, cele 8 jocuri create au fost testate pe colegi de către fiecare echipă, iar în final să primească un feed-back, să le îmbunătățească dacă este nevoie, pentru că ulterior toate jocurile vor fi publicate într-o broșură ce va fi distribuită D.G.A.S.P.C-urilor din toată țara. Odată încheiată această activitate, voluntarii, împărțiți în echipe, au selectat poze pentru a aplica metoda photovoice, învățată și aplicată în etapele trecute.
Cea de-a treia, a început în forță cu câteva exerciții fizice în fața pensiunii. După înviorare, voluntarii plini de energie s-au pus pe treabă și au ales mesaje potrivite pentru pozele selectate cu o seara înainte. După ce fiecare poză a primit câte un mesaj potrivit, voluntarii au luat parte la câteva noi jocuri și anume jocuri de evaluare a ecchipei de voluntari, jocuri coordonate de Raluca. Primul joc a constat în crearea unui cântec despre cele petrecute în cele 3 zile. Pentru al doilea joc, volntarii s-au așejat pe 2 rânduri egale și aleatoriu, fiecare a spus câteva impresii despre ceilalți. La final, voluntarii au completat completat un copac simbolic, ale cărui părți componente însemnau: rădăcinile - ; trunchiul - ; crengile - ; frunzele – și fructe - , dar au completat și chestionarele de evaluare.
Etapa de formare s-a încheiat în aplauze, intensitatea aplauzelor fiind corelate cu nivelul de participare activă a fiecăruia.
Proiectul „Ai carte, ai parte” este implementat de „Asociaţia Riana pentru dezvoltare şi sprijin familial” şi se desfăşoară în perioada noiembrie 2013 - mai 2015. Parteneri actuali în cadrul proiectului sunt: Consiliul Județean Neamț, Primăria Piatra Neamț,Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Neamţ, Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamț, Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret, Biblioteca G.T. Kirileanu.
Proiectul este finanţat de Comisia Europeană prin programul Tineret în Acţiune, gestionat în România de A.N.P.C.D.E.F.P.
Obiectivul general al proiectului este creșterea gradului de conștientizare a reprezentanților politicilor de tineret asupra problematicii incluziunii pe piața muncii a tinerilor cu dizabilități.
Pentru aceasta au fost formați 20 de tineri voluntari, resursă din judeţul Neamţ cu vârsta cuprinsă între 15 şi 30 de ani, spre a desfășura activităţi de voluntariat pe întreaga perioadă a proiectului.
Din cei 20 de tineri fac parte şi trei tineri cu sindrom Down, Mircea, Cristina şi Gabriel.