Ai carte, ai parte
Masa rotunda nonformala
- Details
- Written by Roxana Gavril & Madalina Preda
În data de 24 octombrie 2014, Asociația Riana a organizat în The Library Bar „Masa rotundă nonformală”, având tema principală învățământul dual.
Participanții, în umăr de aproximativ 60 de persoane au luat parte la o discuție antrenantă despre avantajele și dezavantajele acestui tip de învățământ, dar și despre posibilitatea implementării cât mai rapide și eficiente în România.
Masa rotundă este o formă de discuţie academică. Participanţii dezbat o temă prestabilită şi au drepturi egale în exprimare. Egalitatea membrilor este dată de circularitatea mesei. Astfel, se crează un circuit închis şi fiecare participant este implicat. Acest concept este folosit ca expresie a unui grup sau echipă de a discuta o problemă, de a împărţi idei, strategii, etc. La acestă întâlnire, indivizii ar trebui să fie deschişi, sinceri şi direcţi unii cu alţii; să manifeste respect faţă de opiniile celorlalţi.
Conceptul de învățământ dual a apărut prima data în Germania, unde 2/3 din tineri se înscriau în Dual System. Denumirea provine din fapul că formarea este compusă din practică și teorie, unde tinerii sunt instruiți conform abilităților spre o meserie. Formarea are la bază un contract între o companie și un cursant.
Evenimentul a început în jurul orei 17:00, gazdă fiind Adelina, voluntară a asociației. Ea a prezentat pe rând fiecare voluntar care urma să expună auditoriului câte ceva. Prima prezentarea a fost cea a Andreei P. și a Anisiei, ele au vorbit despre asociație și proiectele anterioare. Apoi, Andi și Raluca au prezentat proiectul „Ai carte, ai parte”, urmând ca Mădălina să prezinte statistica persoanelor cu Sindrom Down din România. Alex a explicat conceptul de masă rotundă iar Andreea U. a vorbit despre învățământul dual și Lăcrămioara a prezentat problema introducerii învățământului dual pentru persoanele cu dizabilități ridicată de Asociația Riana pe site-ul politicipublice.ro și stadiul de soluționare la care a ajuns.
Persoana care a spart gheața a fost numită de către Adelina să împărtășească grupului evenimentele prin care a trecut împreună cu fiul ei cu dizabilități în vederea școlarizării. A urmat o nouă relatare a întâmplărilor prin care a trecut împreună cu fiica ei cu dizabilități în căutarea unei școli care să o accepte. Printre participanții activi la discuție s-a aflat și Livia, o tânără cu Sindrom Down care și-a exprimat ferm din proprie inițiativă dorința de a-și continua studiile. Reprezentanta Inspectoratului Școlar Județean susține ideea introducerii învățământului dual în ciclul primar și chiar și-a exprimat disponibilitatea de a participa activ la înființarea unei clase adaptate acestui stil de învățământ pe plan local.
Per total, discuția a fost una antrenantă, participanții au fost activi, fiecare exprimându-și concis părerea privind implementarea învățământului dual în România.
În final, participanții au fost invitați să completeze chestionarele pentru a sintetiza în câteva cuvinte ideile principale expuse în timpul discuției.
Proiectul „Ai carte, ai parte” este implementat de „Asociaţia Riana pentru dezvoltare şi sprijin familial” şi se desfăşoară în perioada noiembrie 2013 - mai 2015.
Parteneri actuali în cadrul proiectului sunt: Consiliul Județean Neamț, Primăria Piatra Neamț, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Neamţ, Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamț, Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret și Biblioteca G.T. Kirileanu.
Proiectul este finanţat de Comisia Europeană prin programul Tineret în Acţiune, gestionat în România de A.N.P.C.D.E.F.P.