Down Info Plus

Ai carte, ai parte

Prima etapa de formare

În perioada 07-09.02.2014 a avut loc, în localitatea Văratec, judeţul Neamţ, activitatea de formare din cadrul proiectului „Ai carte, ai parte”.

formare1.1ACAP

Obiectivul general al proiectului este creșterea gradului de conștientizare a reprezentanților politicilor de tineret asupra problematicii incluziunii pe piața muncii a tinerilor cu dizabilități.

Pentru acesta au fost formate  20 de persoane, resursă din judeţul Neamţ cu vârsta cuprinsă între 15 şi 30 de ani, spre a desfășura activităţi de voluntariat pe întreaga perioadă proiectului. Din cele 20 de persoane fac parte şi trei tineri cu sindrom Down, Livia, Cristina şi Gabriel.

Pe parcursul celor doua zile de activități, tinerii au interacţionat, s-au cunoscut mai bine şi au legat prietenii. În timpul petrecut împreună au luat parte la diverse jocuri începând cu cele de cunoaştere reciprocă şi de reţinere a numelor desfăşurate în prima zi imediat după începerea activităţilor. Altele au avut drept obiective dezvoltarea lucrului în echipă. Astfel, câțiva voluntari şi-au descoperit calitățile de lider, îndrumător, iar alții de cooperare.

formare1.3ACAPJocul numit „Podul”, propus de Lăcrămioara Hogea, a reuşit să îi pună pe toţi în mişcare prin simplul fapt că au fost împărţiţi în două echipe. Imediat fiecare echipă a primit instrucţiuni şi explicaţii legate de ce are de făcut. Unii au fost „ingineri” şi au avut de construit un pod cu materiale limitate, iar alţii reprezentau o comunitate străina. Cei din urmă, „derdienii”, aveau să înveţe să construiască un pod durabil, dar fără să folosească cuvinte, ci doar gesturi prestabilite. Astfel voluntarii au făcut conexiuni pentru a reuși să ducă la bun sfârşit jocul întru-un timp limitat. Raluca, una dintre inginere spune că „Mi s-a părut un joc foarte interesant deoarece în același timp ne-a unit ca grup, am învățat că o idee sau viziune nouă de la ceilalţi coechipieri este mereu binevenită şi poate fi foarte benefică. De asemenea, am reușit să ne organizăm într-un timp destul de scurt. Ce mi-a plăcut cel mai mult a fost faptul că toţi cei din echipă am participat cu câte ceva: o idee, o sugestie.”

O altă activitate a presupus formare1.5ACAPformarea de echipe și căutarea de informaţii în legătură cu problemele integrării tinerilor cu dizabilități în activități sportive și prevederile legislative existente în domeniul persoanelor cu dizabilități. În final s-a organizat o “Masă rotundă” unde au fost invitaţi doamna Ana Mîță reprezentant al Direcţiei Judeţene pentru Sport şi Tineret Neamț și domnul Ciprian Barb reprezentant al TNL Neamț care au interacţionat, au răspuns la întrebări şi au oferit soluții şi alternative.

Tot în cadrul acestei sesiuni, tinerii au descoperit o nouă metodă de comunicare şi anume „PhotoVoice”. Aceasta presupune transmiterea unui mesaj atât prin intermediul unei fotografii cât şi a unor cuvinte scrise ce o vor însoţi. Metoda va fi folosită pe tot parcursul proiectului, de aceea voluntarii au făcut şi prima încercare în cea dea a doua seară. Unii au început mai stângaci, alţii au reuşit din prima, dar pe parcurs cu toţii vor excela.

formare1.4ACAPÎn ultima zi, doamna psiholog Ana Huțanu a propus un exercițiu de îmbogățire a cunoştinţelor despre propria persoană, ce în final s-a dovedit un succes deoarece a captivat atenția tuturor, făcându-i să îşi pună întrebări şi să caute răspunsuri pe parcursul jocului. S-a început prin completarea unui chestionar şi adunarea punctajelor. În cele din urmă, interpretarea a atras atenţia, i-a făcut pe voluntari să îşi dea seama de anumite calități sau defecte, dar și altele. Ei s-au identificat astfel cu câte un stil comportamental dintre: dominant, influent, stabil sau conştiincios.

Spre final, s-a făcut și o evaluare a acestor zile cu un exercițiu ce a stimulat foarte bine creativitatea tinerilor. Ei s-au împărțit din nou în echipe şi au trecut în revistă cele petrecute printr-o poezie. Una dintre acestea este:

 Vineri zi de sărbătoare,
  De la mic până la mare,
 Ne-am urcat în autocare,
 Şi-am pornit la drum mare.
 Am pornit cu planuri mari,
 Să devenim voluntari.
 Zilele au trecut,
  Împreună am petrecut,
 Lucruri noi am învăţat,
 Am avut de câştigat.
 Voie bună, veselie,
 Multe jocuri… „promoţie!!!”,
 Prietenii noi am legat,
 Între noi ne-am ajutat,
 Împreună am colaborat,
 Pentru ca proiectul în care ne-am implicat,

Să dea rezultat!

formare1.2ACAPDrept concluzie, Cosmina ne împărtăşeşte că: „Am învăţat prin intermediul activităţilor desfăşurate cum să mă integrez cât mai bine într-un grup comunicând într-un mod cât mai eficient cu persoanele din jurul meu, cum să cunosc mai bine pe cei de lângă mine, dar nu în ultimul rând lucru cel mai important de altfel, cum să mă cunosc pe mine. Cu ajutorul diferitelor jocuri, eu și colegii mei ne-am dezvoltat abilităţi de lucru în echipă, reuşind într-un final să fim precum o familie. A fost o experienţă unică pe care aş repeta-o ori de cate ori aş avea ocazia.”

Proiectul “Ai carte, ai parte” este implementat de „Asociaţia Riana pentru dezvoltare şi sprijin familial” şi se desfăşoară în perioada noiembrie 2013 - mai 2015. Parteneri actuali în cadrul proiectului sunt: Inspectoratul Şcolar Judeţean, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Neamţ, Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret.

Proiectul este finanţat de Comisia Europeană prin programul Tineret în Acţiune, gestionat în România de A.N.P.C.D.E.F.P.

 

Newsletter

Site realizat in cadrul proiectului ”Ai carte, ai parte”, proiect finantat de Comisia Europeana prin programul Tineret in Actiune.

finantatorii

Asociatia Riana

Parteneri

Calculator Sarcina